30 Mayıs 2016 Pazartesi

NOx azaltma yöntemleri.

Gemilerde makinenin çalışmasıyla ulaşılan yüksek sıcaklıklar sonucunda NOx gazları oluşur. MARPOL annex VI'ya göre NOx salınımının belli limitler vardır ancak bu yazımızda sadece bu salınımın nasıl aşağılara çekilmeye çalışıldığını inceleyeceğiz.

-Humid air mothod ;
Skavenç havası silindir içine gönderimeden önce su buharı ile karıştırılır. Bu yöntem %70-%80 oranında NOx gaz oluşumunu engeller.

-Egzoz gazını tekrar çevirme ;
Yanma sonucu oluşan egzoz gazının bir kısmını tekrar, silindir içerisine gidecek skavenç havası ile karıştırma metodudur. Bu yöntem silindir içerisindeki oksijen içeriğini azaltır ve dolayısıyla NOx oluşumunu azaltır.

-Su enjeksiyon ve emülsiyon yöntemi ;
Silindir içerisine gönderilen su yanma sonucu oluşan sıcaklığı düşürür bu sayede %20-%45 oranında NOx azalması sağlanırken özgül yakıt tüketimini de arttırır. Dezavantajı özgül yakıt tüketimini arttırmasıdır.

-Yüksek basınçlı skavenç havası ve sıkıştırma oranı ;
Fizik kurallarına göre, aynı gazı sabit hacimli iki kap içerisine gönderdiğimizde  basıncı yüksek olanın içerisindeki gaz miktarı o kadar çoktur. Bu mantıkla yüksek skavenç havası ve sıkıştırma oranı ile silindir içine daha çok hava alınır bu sayede düşük yanma sıcaklığı elde edilir. Sonuç olarak sıcaklık dğştüğü için NOx emisyonunda düşüş olur.