Dizel motorları yakıtın kimyasal enerjisini mekanik enerjiye çeviren içten yanmalı bir makinedir. Dizel motorlarında bir çevrim sırasında, emme, sıkıştırma, yanma ve genişleme ile egzoz olayları olmaktadır. Bu olaylar sırasında yanma için gerekli olan hava silindirin içine dolmakta, bu hava piston vasıtası ile sıkıştırılarak basınç ve sıcaklığı artırılmakta, yanma odası içine püskürtülen yakıtın tutuşarak yanması sonucu oluşan basınç artışı pistonu hareket ettirerek iş oluşmasını sağlamakta ve sonunda da bir sonraki çevrim için havanın silindire alınabilmesi için egzoz gazlarının silindirden dışarıya atılması sağlanmaktadır.
ÇALIŞMA PRENSİPLERİNE GÖRE
Dizel
motorlarını çalışma prensiplerine göre ikiye ayırabiliriz;
-İki zamanlı dizel motorları
-Dört zamanlı dizel motorları
SİLİNDİR TERTİP ŞEKİLLERİNE GÖRE
- Sıra
tipi
- V
tipi
- Yatık
boksör tipi
-
Yıldız tipi
- W
tipi
- X
tipi
- H
tipi
PİSTON HAREKETLERİNE GÖRE
-Tek taraflı çalışan motorlar
-Çift (İki) taraflı çalışan motorlar
-Karşı(opposit) pistonlu motorlar
YAKIT PÜSKÜRTME SİSTEMLERİNE
GÖRE
-Hava ile püskürtme
-Mekanik püskürtme
ÖLÜ NOKTA ve ALT ÖLÜ
NEDİR?
Pistonun
silindir içinde çıkabildiği en üst noktaya üst ölü nokta ve inebildiği en alt
noktaya
ise alt ölü nokta adları verilir.Çoğu zaman üst ölü nokta ÜÖN (top dead center TDC) ve
alt ölü nokta ise AÖN ,(bottom dead center BDC) kısaltmaları ile belirtilmektedir.
Dizel motorlar hakkında genel sayılabilecek bu bilgileri edindikten sonra iki zamanlı
ve dört zamanlı makineleri ayrı ayrı inceleyebiliriz.